Tisztelt Elnök Úr és Tisztelt Egyesületi Tagok!

 

 

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság (székhely: 1013 Budapest, Krisztina körút 39/B.) Baranya megyei referenseként tájékoztatom Önöket arról, hogy a hatóság Pécsen és Baranya megye járási székhelyein ingyenes ügyfélfogadásokat tart azon személyek részére, akiket diszkrimináció ért.

 

Ezen ügyfélfogadások során találkozom az Önök egyesületének azon tagjaival, akik valamely személyhez fűződő adottságuk miatt hátrányos megkülönböztetést kellett elszenvedjenek, illetve azokkal, akik érdeklődnek eziránt a jogvédelmi lehetőség iránt.

 

Az ügyfélfogadások állandó helyszínei Pécsen:

 

-         A Baranya Megyei Kormányhivatal Igazságügyi Szolgálata (7621 Pécs, Mátyás király utca 32.), ahol minden hónap 1., 2. és 3. hetében, tehát a hónap utolsó hete kivételével, hétfőnként és csütörtöki napokon 14.00-től – 16.00 óráig; továbbá a

 

-         Mozgáskorlátozottak Baranya Megyei Egyesülete (7621 Pécs, Lyceum utca 5.), ahol minden hónap 3. pénteki napján 9.00 órától – 11.00 óráig tartok ügyfélfogadást.

 

Minden hónapban két alkalommal Baranya megye járási székhelyein tartok ügyfélfogadásokat, amelyek időpontja előre közzétételre kerül a www.egyenlobanasmod.hu honlapon, a „Megyei referensek” cím alatt.  

 

A két vidéki helyszín egyike a Komlói Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat (7300 Komló, Kossuth Lajos utca 103. – a régi rendelőintézet I. emeletén), ahol minden hónap utolsó hétfői napján 8.30-tól – 10.30-ig van ügyfélfogadásom.

 

Ezen felül Szigetvártól – Mohácsig és Sásdtól – Siklósig más járási székhelyeken is elérhető a hatóság szolgáltatása, a honlapon közzétettek szerint.   

 

 

Egyenlőbánásmód-referensként azért vettem fel a kapcsolatot a Vakok és Gyengénlátók Baranya Megyei Egyesületével, mert a tagok között vannak olyan személyek, akiket az egészségi állapotuk, illetve látási fogyatékosságuk miatt diszkriminációs sérelmek értek, illetve érnek.

 

Természetesen sok egyéb személyhez fűződő adottság, jellemző is van, amelyek miatt hátrányos megkülönböztetés fordulhat elő. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény „védett tulajdonságok”-nak nevezi ezeket. Ilyen védett tulajdonság az egészségi állapot és a fogyatékosság minden formája mellett a kérelmező neme (pl. a női nemhez tartozás), a nemzetisége, anyanyelve, életkora, vallási, vagy világnézeti meggyőződése, a kisgyermeket nevelők anyasága – apasága, a várandósság, a politikai vélemény, a vagyoni helyzet, a társadalmi származás, az érdekképviseleti szervhez való tartozás és még egyéb tulajdonságok, jellemzők is.

 

 

 

 

Az általam tartott ügyfélfogadások célja, hogy az ügyfeleimet ért diszkriminációs sérelmeket feltárjam és – a jogszabályi előfeltételek fennállása esetén – meginduljanak a megfelelő eljárások a sérelmet okozó szervvel, gazdasági társasággal, hatósággal, intézménnyel szemben.

 

 

Az eljárás akkor indulhat meg, ha az ügyfelet kifejezetten valamely, törvény által védett tulajdonsága miatt éri hátrányos megkülönböztetés. A bekövetkezett hátránynak tehát okozati összefüggésben kell állnia a sérelmet szenvedett ügyfél valamely védett adottságával, tulajdonságával. A hétköznapi élet számtalan ilyen esetet eredményez: például ha a várandós, vagy kisgyermekes anyát a gyermeke miatt nem kívánják foglalkoztatni egy munkahelyen, vagy olyan helyzetet teremtenek, hogy a munkaviszonya valamilyen módon megszűnjön; ha a fogyatékkal élő kisgyermek felvétele elől elzárkózik a lakóhelye szerinti óvoda, vagy iskola; ha a vak vagy gyengén látó személytől egy banki ügyintézés során nagyobb anyagi ráfordítással beszerezhető (köz)okiratokat kérnek, mint a látásában nem korlátozott személytől; ha a gyengénlátó személy részére nem adnak általa olvasható gyógyszerismertetőt a gyógyszertárban, ha a mozgáskorlátozott ügyfél nem tud megközelíteni valamely közintézményt, vagy közforgalom előtt nyitott szolgáltató intézményt.

 

A példák hosszasan sorolhatók. Az Egyenlő Bánásmód Hatóság honlapján, a www.egyenlobanasmod.hu –n, „jogesetek” cím alatt több száz elbírált ügy tartalma olvasható, amelyek tanulságul szolgálnak a jövőre nézve is.

 

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság kivizsgálja az egyedi jogsértéseket, a sérelmet szenvedett ügyfelek részére megpróbál egy számukra előnyös elégtételt tartalmazó egyezséget jóváhagyni, vagy ha erre az eset körülményei, illetve a felek nyilatkozata miatt nincs lehetőség, úgy az eljárás alá vont bepanaszolt szervezetet, gazdasági társaságot, közigazgatási szervet, intézményt stb. meghatározott szankcióval sújtja. Az eljárások jelentős részének a jövőbeli jogsértéseket tekintve megelőző hatása is van, hiszen gyakran előfordul, hogy ugyanaz a kifogásolt diszkriminatív helyzet más személyek számára is hátrányt jelentene a jövőben.

 

Az eljárásoknak az a célja, hogy az egyedi eseteken túlmutató hatást érjenek el és a bepanaszolt szervek, társaságok, intézmények, szervezetek leendő döntéseit befolyásolják.  A hatóság eljárása, ide értve az általam végzett ügyfélfogadást is, a sérelmet szenvedett ügyfelek számára költségmentes.

 

Egyenlő bánásmód referensként saját magam jegyzőkönyvezem le a panaszokat, illetve nyújtok jogi tanácsadást az ügyfeleknek. Vannak olyan esetek, amikor a panasz elbírálása nem tartozik a hatóság hatáskörébe, ilyenkor tájékoztatom az ügyfelet a lehetséges más hatóság előtti, vagy bírósági eljárás lehetőségéről.

 

Az Egyenlő Bánásmód Hatóság megjelentett az egyenlő bánásmód követelményéről és a saját eljárási szabályainak az ismertetéséről egy Braille-írásos tájékoztató füzetet is, amelyet eljuttatok az Önök egyesületéhez és ott módjuk lesz azt átolvasni.

 

 

Ha Önt, vagy bármely családtagja, ismerőse, a személyéhez fűződő tulajdonsága, adottsága miatt szenved el hátrányos megkülönböztetést, úgy készséggel állok a rendelkezésére és ha a hatósági eljárás előfeltételei fennállnak, úgy elő fogom segíteni, hogy a hátrányos helyzet megszűnjön, illetve az Ön, illetve családtagja, ismerőse számára megoldást találjunk a vele szemben tanúsított magatartásra, vagy az őt sértő intézkedésre.

 

 

Az alábbi telefonszámokon, illetve e-mail címen az ügyfélfogadási időn kívül is elérhető vagyok és természetesen felkereshet a fent ismertetett állandó ügyfélfogadási helyeken is.

 

Telefon/fax: 72/211-887

Mobil: 70/217-9323

E-mail: gajda.zoltan@gmail.com

Postacím: 7622 Pécs, Jókai Mór utca 39.

 

 

Pécs, 2015. szeptember 5.

 

                                                Tisztelettel:

                                

 

                                                                                              Dr. Gajda Zoltán

egyenlőbánásmód-referens

                                                                          

 

 

 

 

Egyenlő Bánásmód Hatóság

Levélcím: 1013 Budapest, Krisztina krt. 39/B.                    email: ebh@egyenlobanasmod.hu

Telefon: 795-2975, fax: 795-0760                                         web: www.egyenlobanasmod.hu